V Ostravě vyjela nová škodovácká tramvaj. Poprvé svezla i cestující

Nová nízkopodlažní tramvaj pro Ostravu poprvé vyjela s cestujícími. Model Škoda ForCity Smart Ostrava je pohodlnější, má větší vnitřní prostor a nabízí také lepší kamerový systém. Dopravní podnik objednal více než třicet těchto souprav, jedna přijde téměř na 50 milionů korun.

Na lince číslo 4 bude tramvaj v testovacím provozu najíždět dvacet tisíc kilometrů. „Stejnou vzdálenost kolejové vozidlo ujelo bez lidí v říjnu a listopadu. Když skončí úspěšně zkušební jízdy, drážní úřad udělí vozidlu Průkaz způsobilosti,“ uvedl Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO). Při zkušebních jízdách necestovali ve vozidle cestující. Kvůli zvláštnímu režimu ale byla tramvaj zatížená. Vyzkoušela tak různé režimy jízdy, které simulovaly nasazení v provozu.

Linku 4 mezi hutí Liberty, centrem Ostravy a obvodem Martinov dopravce vybral schválně. „Jedná se o trať s nejdelším akčním rádiusem. Potřebné kilometry na ní tedy najedeme nejrychleji,“ doplnil Morys. Nový model bude podle výrobce pohodlnější i bezpečnější. „Upravili jsme podvozek pro vyšší rychlosti. Jízda je tak tišší. Nově tvarované čelo zvýší pasivní bezpečnost chodců. Nechybí klimatizace a nabíjecí USB porty,“ řekl Martin Bednarz, generální ředitel společnosti Škoda Vagonka. Lepší podvozek je podle dopravního podniku důležitý. „V Ostravě máme jako jediné město v Česku až osmdesátikilometrovou rychlost. Vylepšené vozy jsou na tyto tratě ideální. Budeme je potřebovat i pro plánované rozšíření rychlejší tratě na terminál v Dubině,“ doplnil Morys z DPO. Tramvaje montuje ostravský závod Škoda Ekova. „Těší mě, že si vozy vyrábíme tady. První dva kusy vznikly v Plzni, dalších třiatřicet z celého kontraktu bude ale pocházet přímo od nás,“ sdělil Miroslav Mareš, předseda představenstva společnosti. Jedno vozidlo stojí přibližně 48,5 milionu korun, DPO jich má objednaných 35 dohromady za 1,7 miliardy korun. Tramvaj je dlouhá 26,6 metru. Prázdná váží přes 36 tun, plně obsazená i 56 tun. Je v ní 60 míst k sezení a 140 ke stání. Jde o nejdelší dvoučlánkovou tramvaj, jakou Škoda Transportation vyrobila.

Autor: Stanislav Jakeš